De Ontwikkeling van de Kansspelbelasting in Nederland: Van Oorsprong tot Heden

De kansspelbelasting is al decennialang een belangrijk onderdeel van het Nederlandse belastingstelsel. In de afgelopen jaren is deze belasting echter flink in beweging geweest, mede door digitalisering, veranderingen in wetgeving en de legalisering van online kansspelen. In deze blog nemen we je mee in de ontwikkeling van de kansspelbelasting in Nederland, van de oorsprong tot het huidige systeem.

De oorsprong van de kansspelbelasting

De kansspelbelasting werd in Nederland ingevoerd in 1961, met als doel om overheidsinkomsten te genereren uit gokwinsten en tegelijkertijd het gokken enigszins te reguleren. In eerste instantie was deze belasting gericht op traditionele kansspelen, zoals loterijen, casinospelen en sportweddenschappen die binnen Nederland werden georganiseerd. De belasting werd geheven over de prijzen die deelnemers wonnen. Sinds 2008 geldt deze belasting ook voor speelautomatenhallen.

Lange tijd onveranderd

Tot in het begin van de 21e eeuw bleef de kansspelbelasting relatief onveranderd. De belastingtarieven lagen lange tijd rond de 29%, en de belasting werd vrijwel uitsluitend geheven bij de aanbieder van het spel. Omdat online kansspelen nog niet waren gereguleerd, vielen buitenlandse aanbieders buiten de boot. Hierdoor ontstond er een ongelijk speelveld tussen binnenlandse en buitenlandse aanbieders.

De komst van internet veranderde het speelveld drastisch. Nederlandse spelers konden zonder veel moeite meedoen aan online kansspelen die werden aangeboden vanuit het buitenland. Omdat deze aanbieders niet in Nederland gevestigd waren, werd er geen kansspelbelasting afgedragen — noch door de aanbieder, noch door de speler. Dit leidde tot grote zorgen bij de overheid over belastingderving én consumentenbescherming.

Kansspelbelasting in Nederland

Wet Kansspelen op afstand (KOA) – een kantelpunt

Na jarenlang politiek debat werd in april 2021 de Wet Kansspelen op afstand (KOA) van kracht. Deze wet legaliseerde het aanbieden van online kansspelen onder strikte voorwaarden. Tegelijkertijd werd het belastingstelsel aangepast: ook online kansspelaanbieders moesten kansspelbelasting gaan betalen.

Belangrijkste punten van de KOA-wet:

  • Online aanbieders moeten een vergunning hebben van de Kansspelautoriteit.
  • Er gold een kansspelbelastingtarief van 29,5% op het bruto spelresultaat (inzet minus uitgekeerde prijzen).
  • Zowel fysieke als online aanbieders worden gelijk behandeld in het belastingstelsel. Dit terwijl er een motie was aangenomen om differentiatie toe te passen tussen de fysieke en online aanbieders. De fysieke aanbieders zouden 25% belasting gaan betalen…

Huidige situatie: Belasting en toezicht hand in hand

Sinds de invoering van de KOA-wet is de kansspelbelasting een belangrijke bron van inkomsten geworden uit de snelgroeiende online markt. Tegelijkertijd wordt er streng toezicht gehouden door de Kansspelautoriteit, die vergunninghouders controleert op naleving van de wet, waaronder het correct afdragen van belasting.

De huidige kansspelbelasting kent een vast tarief van 34,2% (vanaf 1 januari 2026 wordt hoogstwaarschijnlijk 37,8%. Dit tarief geldt voor:

  • Online kansspelen (zoals online casino’s, sportweddenschappen)
  • Fysieke casinospelen
  • Prijzen uit promotionele kansspelen
  • Loterijen (met enkele uitzonderingen, zoals de Staatsloterij)

Het vervelende voor casinobedrijven is dat zij ook geen vooraftrek van b.t.w. hebben. Is dat echt? Ja, dat is sinds 2008 al zo. Probeer dit een gemiddelde ondernemer maar eens uit te leggen. Die snapt hier helemaal niks van en vindt het onrechtvaardig.

Kansspelbelasting in Nederland

Toekomstige ontwikkelingen?

Er gaan stemmen op om het belastingtarief te verlagen, om zo de illegale markt verder terug te dringen. Tegelijkertijd is er maatschappelijke druk om de gokproblematiek te bestrijden, wat mogelijk weer kan leiden tot strengere regels of aangepaste belastingheffing.

Mocht de verhoging in 2026 doorgaan, dan zal het casino landschap in 2026 flink verschralen, met aanzienlijke gevolgen. De grip op de spelers is dan volledig kwijt. Dat is iets wat de overheid juist niet wil.

Conclusie:

De kansspelbelasting in Nederland heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt: van een relatief simpele heffing op traditionele spelen tot een complex systeem dat ook de digitale wereld omvat. De balans tussen belastingheffing, regulering en consumentenbescherming blijft een politiek en maatschappelijk gevoelig onderwerp. Eén ding is zeker: de komende jaren zal de kansspelbelasting zich blijven ontwikkelen in een veranderend speelveld.

Mr. XYZ

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

© Copyright Big Apple Casino 2025 | Ontwerp en realisatie door Storm Media